Verkoop Aanhangers
Reparatie Aanhangwagens
Onderhoud Aanhangers
Hierbij moet u ook rekening houden met noodstops, plotselinge uitwijkmanoeuvres of een slecht wegdek. Er is niet één bepaald vastzetmiddel dat u dient gebruiken. U kunt voor het afdekken van uw aanhanger bijvoorbeeld een net of een afdekzeil bevestigen. Voor het vastzetten van de lading kunt u het beste spanbanden gebruiken.
Methode 1: Neerbinden van de lading
De eerste methode om lading vast te zetten kan door middel van de spanband over de lading vast te binden. Dit wordt doorgaans ook wel het neerbinden van de lading genoemd. Voor deze methode van de lading vastzetten gebruik je minimaal 2 spanbanden. Voorbeeld: bij een stapel pallets. Door de spanbanden over de pallets te plaatsen, wordt de last op de laadvloer gedrukt zodat deze niet kan schuiven. Probeer de spanbanden in een hoek van circa 90 graden te bevestigen aan de aanhanger.
Methode 2: Diagonaal sjorren of directe zekering
De tweede methode om lading vast te zetten is door middel van diagonaal sjorren. Hiermee zet je de lading direct vast met de spanband aan de laadvloer of sjoroog. Dit doe je door gebruikt te maken van de vaste punten die de lading heeft. Voorbeeld: bij een zware kist met ogen in de hoeken. Door deze openingen gaat de haak van de spanband en daarmee wordt de kist strak op de laadvloer gesjord. Voor deze methode van de lading vastzetten heb je 4 spanbanden nodig, voor elke hoek één. De lading wordt dan zogezegd diagonaal gezekerd.
Methode 3: Vast zetten van een bijzonder voorwerp
Met deze laatste methode leggen wij uit hoe je een voorwerp met een bijzonder formaat of omvang goed en veilig vast kunt zetten. Met neerbinden wordt de lading niet goed vastgezet en kan dan bijvoorbeeld gaan schuiven of zelfs rollen. Voorbeeld: een stalen balk vastzetten met spanbanden. Door de spanbanden op minimaal 3 plaatsen om de balk te bevestigen kun je deze vervolgens zijdelings vast sjorren aan de sjorogen aan de zijkant van de aanhanger.
Belangrijk!
Ons advies is om grote en/of losse voorwerpen tegen het kopschot te plaatsen en dan vervolgens te gaan vast binden met spanbanden. Hiermee maak je de kans op schuiven zo klein mogelijk.
Meest ideale spanbanden:
35 mm spanbanden zijn de meest universele maar bovenal goede spanden om zware lading vast te zetten. Bij extreem zware lading adviseren wij om gebruik te maken van 50 mm spanbanden, dit worden ook wel vrachtwagenspanbanden genoemd.
Nederlandse wettekst
De Regeling voertuigen is onderdeel van de Nederlandse verkeerswetgeving en bepaalt in artikel 5.18.6:
De lading of delen daarvan moeten zodanig zijn gezekerd dat deze onder normale verkeerssituaties, waaronder begrepen volle remmingen, plotselinge uitwijkmanoeuvres en slecht wegdek, niet van het voertuig kunnen vallen.
Losse lading ten aanzien waarvan het gevaar bestaat dat deze of delen daarvan tijdens het rijden van het voertuig vallen, moet deugdelijk zijn afgedekt.
Artikel 5.18.6 geldt voor de chauffeur en de eigenaar of houder van het voertuig; niet voor de opdrachtgever.
Beladen van aanhangwagens:
• Deelbare lading van een aanhangwagen mag aan de achterzijde maximaal 1 meter uitsteken.
• Lading wat meer dan 1 meter achter de aanhangwagen uitsteekt, moet altijd voorzien zijn van een “lange-lading-markeringsbord” (diagonaal rood-wit gestreept, afm. 0,50 m x 0,50 m) dat ’s nachts en bij slecht zicht overdag moet zijn verlicht.
• Ondeelbare lading mag aan de achterzijde van een motorvoertuig of een éénassige aanhangwagen maximaal 5 meter uitsteken, gemeten vanaf de achterste achteras.
• Ondeelbare lading mag aan de achterzijde van een meerassige aanhangwagen maximaal 4 m uitsteken, gemeten vanaf de achterste achteras; echter de uitstekende lengte mag niet meer zijn dan 0,5 x de lengte van het voertuig of aanhangwagen.
Voor alle soorten lading geldt:
• De lading mag het laadvermogen van auto en/of aanhangwagen niet overschrijden.
• De lading mag nooit aan de voorzijde van de koppeling van een aanhangwagen uitsteken.
• De lading mag tot 20 cm. aan elke zijkant uitsteken, anders moet de lading voorzien zijn van markeringsborden.
• De totale breedte van een aanhangwagen mag nooit meer bedragen dan 2,55 meter. Met uitzondering van geconditioneerde wagens (koelwagens).
• De lading moet zodanig zijn vastgezet (met spanbanden), dat deze bij plotseling remmen op zijn plaats blijft.
• Losse lading als puin, loof, papier, zand, e.d. moeten voorzien zijn van een ladingnet, zodat dit er niet af kan waaien.
• Rijd altijd met gesloten deuren of achterklep.
Aansluitschema 7 en 13 polig
Het kan iedereen gebeuren; de aanhanger afkoppelen, maar de stekker vergeten.... en vervolgens weet je niet hoe de bedrading heeft gezeten!
Daarom hiernaast het verlichtingsschema voor de 7-polige aansluiting, de 13-polige Multicon West aansluiting en de Jeager-aansluiting.
Breekkabel
Wettelijk moet de handrem breekkabel aan een vast punt van de auto of trekhaak bevestigd worden. Bij het ontbreken van een vast bevestigingspunt aan de trekhaak, gebruik een hulpkoppeling.
Een losse lus om de kogel, zoals in Europa gebruikelijk is, is in Nederland niet toegestaan!
Dealer Anssems & Hulco aanhangwagens.
Specialist in onderhoud, keuring en reparatie aan uw aanhanger.
*BOVAG erkend bedrijf
Aanhangeraanbod
(Connecting BV)
Industrieweg 12a
1521 NB Wormerveer
T: 075 - 82 00 807 / 06-10 65 58 90